سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ متفکران

نقدی برسحرو ساحری در دنیای امروز

 

همان طور که قبلا گفته شد هر چیز در عالم دارای جنبه ی خیر و شر می باشد .مثلا "کتاب" .می تواند وسیله ای برای رهنمود و یادگیری باشد و نیز می توان با افراط کردن در مطالعه و یا خواندن کتابهای نادرست ما را به شر رهنمود کرده و یا حداقل اینکه باعث انزوای انسانها از محیط اجتماعیشان شود .

در مورد قرآن هم همین گونه است .به یاد می آورم مردی که به قصد کشت همسر خود را کتک می زد ووقتی از او می پرسیدند چرا می گفت :خدا در قرآن فرموده است همسر خود را کتک بزنید . بنابراین تعابیر شخصی و غیر منطقی از قرآن می تواند افراد به قهر جهنم هدایت کند . همه میدانیم که ابن ملجم هم حافظ کل قرآن بود و به قول خودش قربتا الی الله امام را کشت و... .

وجود مقدس پیامبر (ص) و یا خود امام زمان (عج)نیز وقتی ظهور کنند به دلیل اینکه اتمام حجت برای مردم است و افرادی که به او کافر شوند در حقیقت عذاب را برای خود خریده اند در نتیجه  مشمول عذاب الهی خواهند شد .

در مورد "سحر " هم همین موضوع صادق است . گروهی سوال می کنند چرا خداوند چشم و نظر و سحر و جادو را قرار داد مگر (نعوذبالله ) نمی دانست که این باعث ضرر و زیان برای افراد می شود !

جواب همان است که توضیح داده شد . نیروهای ماورایی حقیقتی واجب الوجود هستند . یعنی نیروی ماورایی باید وجود داشت چرا که خداوند دعا  و تاثیر نیروهای ماورایی را به دلیل وجود اختیار در انسان آفریده و خلق کرده است . به این معنی که اگر چه بسیاری از تقدیرات برای انسان از روز الست و اول بسته شده است (مثل این که من و شما اینجا به دنیا آمده ایم با این قیافه هستیم . دارای این پدر و مادر هستیم و همه ی اینها جبر بوده است و هیچ کس پدر و مادر و جغرافیایی و... را نمی تواند انتخاب کنند ) ولی به دلیل اینکه خداوند انسان را دارای اختیار آفریده است به همین دلیل برای او فرصتی بر تغییر در سرنوشت خود و نیز تاثیر بر محیط اطراف خود قرار داده است تا کفه ی اختیار در انسان نیز پر شود . اگر نیروهای ماورایی وجود نداشت انسانها محکوم بودند و کفه جبر الهی سنگین تر بود . در ضمن اینکه چون انسان به گفته ی خود خداوند قادر ،خلیفه ی خداوند بر روی زمین است در نتیجه باید بتواند قدرتی هر چند اندک بر نفوذ بر عالم اطراف خود داشته باشد . اگر چه افرادی خاص می توانند با تقویت این نیروها تاثیرات بیشتر هرچند فانتزی داشته باشند (مثل مرتازان که با نیروهای خود قاشق را خم می کنند و.... )تا معجزات امامان و پیامبران که دسترسی آن برای افراد عادی غیر ممکن هستند (حتی مرتازین و....)بنابراین ایمان به نیروهای غیبی و ایمان به ضریب نفوذ آنها جزو ایمان محسوب شده است و به همین دلیل خداوند در ابتدای سوره ی بقره فرموده اند که ایمان به غیب یکی از مشخصه های افراد مومن است

(البقرة/3)‏"الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ ..." (متّقین) کسانى هستند که به غیب ایمان دارند و....

و یا در روایات بسیاری نا امیدی از اجابت دعا کفر محسوب شده است و... دلیل آن این است که نیروهای ماورایی حقیقتی انکار ناپذیر است .

اما مثل تمام مخلوقات عالم که می تواند بسته به نظر و استفاده ی ما جنبه ی شر هم داشته باشد استفاده ی نابه جا از این توانایی موجود در عالم نیز می تواند مخرب باشد . مانند انواع دعا نویس هایی که برای مشکل انداختن در امور مردم نوشته می شود که خداوند هم در قرآن ذکر کرده است که دورانی بوده است که مردم دست توسل به نیروهای ماورایی و جنیان و.... را وسعت می دهند و با ولع بیشتری به دنبال اینها هستند . البقرة/102)‏

"وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطِینُ عَلى مُلْکِ سُلَیْمانَ وَ ما کَفَرَ سُلَیْمانُ وَ لکِنَّ الشَّیاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ یَتَعَلَّمُونَ ما یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَراهُ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَ لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ" و (یهود) آنچه (از افسون و سحر که) شیاطین (از جن و انس) در عصر سلیمان مى‌خواندند، پیروى مى‌کردند و سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود و) کافر نشد ولکن شیاطین، کفر ورزیدند که به مردم سحر و جادو مى‌آموختند و (نیز) از آنچه بر دو فرشته، هاروت و ماروت، در شهر بابل نازل شده بود (پیروى نمودند. آنها سحر را براى آشنایى به طرز ابطال آن به مردم مى‌آموختند.) و به هیچ کس چیزى نمى‌آموختند، مگر اینکه قبلاً به او مى‌گفتند ما وسیله آزمایش شما هستیم، (بابکار بستن سحر) کافر نشوید (و از این تعلمیات سوء استفاده نکنید،) ولى آنها از آن دو فرشته مطالبى را مى‌آموختند که بتوانند به وسیله آن میان مرد و همسرش جدایى بیفکنند (نه اینکه از آن براى ابطال سحر استفاده کنند). ولى هیچگاه بدون خواست خدا، نمى‌توانند به کسى ضرر برسانند. آنها قسمت‌هایى را فرامى‌گرفتند که براى آنان زیان داشت و نفعى نداشت، و مسلّماً مى‌دانستند هر کس خریدار اینگونه متاع باشد، بهره‌اى در آخرت نخواهد داشت و به راستى خود را به بد چیزى فروختند، اگر مى‌فهمیدند.

سحر هم یکی از آن نیروها و توانایی ها برای دست بردن و نفوذ به عالم غیر مادی است که البته به دلایل مادی مردم به دنبال آن می روند . اگر چه ما سحر خوب هم داریم . خداوند در قرآن مجید در مورد جنگ احد (؟) ذکر کرده اند که چون شما سربازان خداوند را رعب و وحشت بر داشته بود ما خواب را بر شما مسلط کردیم ... این نشان می دهد که حالی غیر عادی بر سربازان مسلط کرده شد تا آنها دقیقا عمق سختی کار را متوجه نشوند . و یابسیاری از سحرها منقول از امامن به خصوص امامصادق (ع) است که برای گشایش کارها گفته شده است . اگر چه بعدها گروهی و امروز هم با تغییر در آیات قرآن و متاسفانه اضافه کردند کلمات و حروفی بر آیات قرآن و یا اضافه کردن اعمالی غیر عرفی وحتی در مواردی حرام  دعا نویسی را رواج داده اند .

در سوره ی فلق به وضوح خداوند متعال کارها و اموری را که ساحران می توانند انجام دهند را ذکرده است . اگرذ چه بعد از آن در انتها قدرت خود را به عنوان خالق نشان می دهد که تنها اوست که می تواند از پس این سحرها و جادو ها بر آید .

اما نکته ی خیلی مهم این است که هرچقدر که افراد از تاثیر این نیروها بر تغییر منفی و نابودی زندگی خودشان بیشتر بترسند بیشتر گرفتار آن خواهند شد . چون خداوند در جایی از قرآن (النحل/99)‏"إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ"البته شیطان را بر کسانى که ایمان آورده و بر پروردگارشان توکل مى‌کنند، غلبه و سلطه‌اى نیست.

ذکر کرده است که شیطان هیچ سلطنت(قدرتی) ندارد . و یا ید الله فوق ایدیهم و.... و آیاتی این چنین نشان می دهد افرادی که از تاثرات چشم و نظر بر زندگی خود می ترسند و در حقیقت سلطان شیطان و اجنه را بالا دست سلطنت 0خداوند قرار داده اند به دلیل همین کفری که کرده اند مشمول عذاب الهی خواهند شد و بیشتر تحت تاثیر این چشم و نظر ها قرار خواهند گرفت . فراموش نکنیم که خداوند در قرآن می فرماید هرگز شیطان نمی تواند بر مومنین خالص من مسلط باشد و این نشان می دهد که خداوند خود حافظ جان و مال مومنین خواهد بود . و دوم اینکه راه هایی هم به دست امامان و دعا هایی هم در قرآن ذکر شده است که موثر بر این ها است ودلیلی بر ترس وجود ندارد .

جامعه شناختی سحر : هرچه در جامعه ای مردم از اعتماد به نفس کمتری بر خور دار باشند (به دلیل تربیتهای غلط کودکی )و نیز هرچه قدرت نفوذ رشوه و فامیلی سالاری بر کرسی های دولتی زیاد تر باشد چون مردم عامی قدرت خود را در کنترل زندگی خودشان کمتر می بینند در نتیجه بیشتر به تاثیر نیروهای ماورایی بیشتر فکر می کنند و بیشتر به سمت آنها می روند در این حالت است که جامعه بیشتر رو به خرافات سوق پیدا می کند والبته همین حالت به مرور زمان باعث عقب افتادگی همان جامعه در جهان خواهد شد . چرا که افراد به مرور فکر می کنند می توانند بدون زحمت زیاد به آن هدف و نتیجه ای که می خواهند برسند .به طور مثال تصور کنید خانمی به دلیل وجود فساد گسترده در یک شهری متوجه توجه کمتر همسر خود به خودش می شود و چون اعتماد به نفس خود را پایین می بیند هرگز شروع به چاره اندیشی منطقی (از جمله توجه بیشتر به ظاهر خود ،مطالعه و تحقیق بیشتر ،استفاده از راههای موثر ترو...)تصور می کند می تواند با نفوذ بر روح همسر خود را به سمت خود جذب کند اینجا است که انواع نسخه پیچی ها  و به خصوص نسخه پیچی های خطرناک و اخاذی با پولهای کلان شروع به رشد می کند و اوضاع را صد البته بدتر و بدتر می کند .

لازم به ذکر که ساحر شهره (کسی که ساحر بودنش بر همه مشخص است )مفسد فی العرض محسوب می شود چرا که کاری جز ایجاد فساد دربین مردم ندارد .

                                                                     صدق الله علی العظیم


نوشته شده در یکشنبه 90/5/23ساعت 12:14 صبح توسط آ.معماری نظرات ( ) |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت

کد نوحه

کد مداحی