سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ متفکران

به نام خدا وبا سلام به دوستان عزیز.

می خواهم امروز مقداری در مورد جهانی شدن صحبت کنم که اصلا این جهانی شدن که دائما آن را می شنویم چیست و چه تاثیری در زندگی روز مره ی ما در حال و آینده خواهد داشت. جهانی شدن البته یک اسم ساده نیست و یا اینکه بعضی ها به غلط تصور می کنند که جهانی شدن یهنی اینکه ما در خانه ی خود زندگی کنیم و آن هندی هم در خانه ی خود زندگی کند و فقط مرزهای آمد و شد راحتر باشد و بدون ویزا بتوانیم به هم سر بزنیم و یا اینکه تعدادی از ترانه یهای ترکی را در ماهواره ی خود ببینیم و هر وقت دوست نداشتیم تلویزیون را خاموش کنیم ودیگه اثری از اسم و رسم اونکشورها در زندگی ما نباشه!بلکه واقعیت چیز دیگری است که در حال اتفاق افتادن است و ما (ایرانی ها)متاسفانه از آن عموما بی خبریم.

البته صحبت جهانی شدن برای امروز نیست و این سخنی است که از ابتدای خلقت مطرح بوده است و بلکه تمام پیامبران هم این آرزو را در سر داشته اند .چرا که خداوند در قرآن ذکر کرده است که شما اول خلقت امتی واحد بوده اید !

 واین همان یک خانه یودن امت و جهانی بودن است در ابعادی کوچک تر. به همین دلیل است که این موضوع خیلی مه می باشد . جانی شدن در بیان امروز به معنی ترکیب کامل فرهنگها و قومها و پیدا شدن یک قوم واحد است . مانند اینکه مثلا برای تولید آش تمام مواد را با ترکیب کرده و یک محصول جدید ی تولید کنیم . البته تفاوت آن چیزی که در دین اسلام از جهانی شدن شده است و تعبیری که ما در انقلاب ایجاد شده به دست امام آخر و امام زمانمان داریم با آن جهانی شدنی که امروزه در شر قدرتمداران می گذرد بسیار متفاوت است . چون دین اسلام میگوید که انسانها در جهانی شدن می توانند هویت اصلی خود را حفظ کنند در ضمن اینکه متصل به یک شبکه ی وسیع تری هم باشند .مثال ساده ی این می شود که در آش نخود و لوبیا هویت اصلی خود را رها نکرده اند و کاملا قابل تشخیص هستند ولی در عین حال در یک مجموعه ی وسیع تری  به نام غذای آش قرار گرفته اند . در زمان پیامبر  ص نیز نمونه ی این مورد را داشته ایم . آن وقتی که مردم یمن به پیشنهاد خودشان خواستند مسلمان شوند. به پیامبرص گفتند :ما چه کاری باید انجام دهیم و ایشان فرمودند: شما زندگی خود را همان طور که داشتید ادامه دهید و من تنها یک نماینده از خودم برای مقایسه ی قوانین شما با دین اسلام می گذارم. که قوانینتان مغایرت کلی با اسلام نداشته باشد . می توانید در کتاب سیر و سلوک اسلامی تالیف محقق میردامادمباحث بیشتری را بخوانید .

 

به این شکل افراد هویت و اصالت درونی خود را حفظ می کردند و به فرهنگهای قومی احترام گذاشته می شد . تنوع قومی حفظ می شد و کشورها استعدادهای منطقه ای خود را آزادانه بروز می دادند .دقیقا به همین دلیل است که سوره ای به نام احزاب وجود دارد چرا که  به قول پیامبر ص  اختلاف فکر ی موهبت الهی است و همین باعث بروز استعدادها و خلاقیتهای افراد می شود .اما جهانی شدن در تعبیر امروزی آن و آنگونه که قدرتمداران جهان آن را خواهانند بسیار با آنچیزی که دین اسلام ادعای آن را دارد بسیار متفاوت است.چرا که ابر قدرتها امروزه خواهانه انحلال آداب و رسوم قومهاو فرهنگها و استقرار آداب و فرهنگ مشخص و دیکته شده ای هستند .فرهنگ دیکته شده ای که از پس سودهای کلان مادی در بیاید . مثال آن این چنین است که مواد مختلفی را با هم چرخ کنیم و در نهایت آن را با ماده ای با نسبت بسیار بالا تر ترکیب کنیم . به این ترتیب مواد اولیت هویت خود را از داده اند و مغلوب ماده ی اصلی دیگری شده اند . مثلا شما نمی توانید بفهمید که در درون بستنی چه موادی مخلوط شده است و تنها سفیدی شیر را می بینید .به ببخشید که مثالها همه در مورد شکم زده شده است!!  تصور کنید کمپانی به نام سونی که همه با محصولات آن آشنا هستیم ده سال پیش حمایت کننده ی یک آهنگ راک شد که توسط گروه معروفی خوانده شد و در کلیپ آن تمام اعضای گروه خواننده جدیدترین محصول سونی را در دست داشتند و با حمایتهای بعدی سونی این آهنگ  برندهی اولین آهنگ در دنیا شناخته شدو... !البته خودتان بهتر می توانید حدس بزنید چه کسانی تعیین می کنند که بهترین آهنگها از آن چه کسانی است و....  و بدین ترتیب محصول خود را خیلی راحت وارد کشورهای دنیا کرد و فرهنگ استفاده از آن را بومی همه ی کشورها کرد .

 

در اینجا من عکسی از یک خواننده ی معروف می گذارم تا این زن را بدون آرایش ببینید . جونیفر لوپز دختری بود که در سن 16-17سالگی به شهرت رسید و در سن 23 سالگی در یک سال 90 جایزه کسب کرد!     وببینید که این دختر بدون آرایش چه شکلی است؟! واین سوال برای هر کسی به راحتی پیش می آید که ما آیا در دنیا دختری زیباتر و شایسته تر برای شهرت پیدا کردن نداشتیم . و جواب حتما این است که این دختر یهودیقطعا و بدون شک حامیان بسیار قوی پروتمندی را داشته است تا بتواند در عرض سه سال به اوج قدرت خوانندگی خود برسد!حتی دانشمندان ناسا هم این شهرت را ندارند ؟!

 

خواننده

 می دانید چرا ؟چون احتیاجی به شهرت یافتن آنها نبوده است . اما این دختر به این دلیل مشهور شد چون در نوک پیکان تبلیغات ابر قدرتمندان و حتی سیاستمداران قرار داد . به عبارت دیگر حتما یهودیان ثروتمند صاحبان مارکهای بزرگی مانند بنتون و آدیداس و... عاشق چشم و ابروی این گونه خواننده ها نبوده اند ولی آنچیزی که در دنیای امروز مهم بوده است ترفندهای گسترده ای است که برای جذب مشتری بیشتر و البته دربند کشیدن فرهنگهای اقوام گوناگون انجام می دهند.

بنابراین کاملا مشخص شد که تفاوت آنچیزی که در مذاهب توحیدی به نام جهانی شدن و بشارت برای آمدن یک منجی و کسی که تمام مردم دنیا را عادلانه اداره می کند و در عبارت دیگر جهانی شدن را به معنی عادلانه اش اجرا خواهد کرد با اینکه گروهی ثروتمند مردم دیگررا ناعادلانه در بند بکشند فرق بسیاری دارد . 

 البته نمی دانم گروهی که این وبلاگ را می خوانند با خواندن عباراتی مانند جهانی شدن عادلانه و مذهبی و اسلامی و... چه چیزی را در ذهن خود تصور خواهند کرد . اما در کمک به آن گروه خواهم گفت که اگر واقعا دین اسلام و حتی تمام ادیان مختلف به شکل کامل اجرا شده بود ما واقعا احتیاج به منجی نداشتیم . به عبارت دیگر اگر دین مسیح هم همان طور که در ابتدا عیسی (ع) بنیان گذارده بود اجرا می شد خود مسیحی ها هم اعتقاد به آخر زمان و آرماگدون و... اینها نداشتند . در اسلام نیز اینچنین است . اگر واقعا دین اسلام آنگونه که باید باشد اجرا می شد دیگر "انتظار " و " دعای فرج " برای منجی آخر زمان معنی و مفهومی نداشت . بنابراین اگر من می گویم جهانی شدن و استقرار دین و روش و اعتقاد واحد ،منظور آن عدالاتی است که تا کنون در جهان به طور کامل اجرا نشده است .در مورد عدالت و شیوه ی جهانی شدن و... در قسمت دیگری سخن به میان خواهد آمد .

<**ادامه دارد...**>

سوال اصلی که این روزها داغ است اینکه آیا واقعا دین توانایی جهانی کردن و واحد کردن انسانها را در کنار یکدیگر دارد . به عبارت دیگر هر دین و آیینی به دلیل داشتن قیودات و آداب رسوم های تعیین شده ی خود نمی تواند مورد پسند تمام مردم دنیا قرار بگیرد . مردم دنیا دارای علایق و سلایق مختلفی هستند و عموما نمی توان همه را مجبور کرد که همان طور که دین خاصی اصرار دارد و حکم می کند ،آنها نیز رفتار بکنند . به همین دلیل است گروهی اصلا دین و مذهب را در یکپارچه کردن و متحد کردن انسانها نا کارآمد می دانند . به همین دلیل است که که با سیاستهایی خارج از انصاف شروع به جهانی شدن کردند . به این معنی که آمریکا با سیاست زور و حمله ی نظامی و یا تحریمهای مختلف تلاش برای یکپارچه کردن جامعه جهانی به سبک و فرهنگ خودش کرده است . البته در مواردی برای بعضی از کشورها با رشوه های اقتصادی و...نیز اهداف یکپارچه سازی خود را پیش برده است . نمونه ی کامل آن در مورد ترکیه اتفاق افتاد که با حمایت های مالی ،وعده های صنعتی سازی و...  توانست دولت و سیاستگذاریهای دولتی ترکیه را کاملا به سمت و سوی خود بکشاند . ابزارهای فرهنگی و اقتصادی و.... همه در دست کس و یا کسانی است که فکر جهانی شدن و جهانی کردن دنیا را در سر می پرورانند .  اما سخن اینجاست که این جهانی شدن اصولا چه منفعتی برای قدرتمداران آمریکایی و یهودی دارد ودر مقابل آن جهانی شدنی که در دین اسلام بر آن تاکید شده است چه منفعتی خواهد داشت . یعنی اصلا چرا باید به جهانی شدن فکر کرد ؟پس دو سوال اساسی مطرح بود اینکه جهانی شدن چه منافعی را می تواند برای صاحبان آن در پی داشته باشد ؟سوال دوم اینکه آیا در جهانی کردن و شدن قدرتمند هستند و یا نظام لاییک در این مورد کارآمد تر است ؟ 

اما در مورد سوال اول :

جهانی شدن برای گروه های مادی گرا ،به روشی که در بالا ذکر شده است به معنی جمع شدن مال و ثروت در دست صاحبان شرکتها و گروهای خاصی است که انتها ی همهی آنها از یک جا سرچشمه می گیرند به  طوری که امروزه می بینیم تمام سرمایه داران اصلی  آمریکا شاید به 20 نفر هم نرسند . بنابراین حمایت از جهانی شدن و دادن الگویی واحد برای زندگی (الگوهایی برای فروش بیشتر محصولات خودشان ) همه به قصد تجمع ثروتهای جهانی برای گروههای خاصی است . برای رسیدن به اهدافشان این گروهها شروع به اسطوره سازی می کنند . مانند حمایت از خوانندگانی که به شکل دستوری محصولات آنها اعم از خانه ،پوشاک ،استیل زندگی ،انواع محصولات مصرفی و... . به طوری که با دردست داشتن دستگاههای تبلیغاتی گسترده و البته هزینه کردن در این راه پولهای کلانی را در هر زمینه به جیب خود می زنند . به طور مثال ابتدا خواننده ای مانند مایکل جکسون را از کف آفریقا بالا می آورند که شویه ی رقص اصیل آفریقا را به شکلی نو در دید عموم قرار می دهد و بعد از شهرت کامل شروع به تبلیغ محصولات صاحبان خودش می کند . فراموش نمی کنیم که وقتی او در یک تبلیغ کوتاه تلویزیونی سوار بر اسکیت بورد کوچکی شد در عرض 24 ساعت میلیاردها دلار به جیب صاحبان آمریکایی اش سر ریز کرد . این معامله ای جالب است که افرادی را با هزینه ی نه جندان زیاد مشهور کنی و بعد از شهرت و الگو قرار دادن او تا روز مرگش ازش بهره بکشی ! و در این راه تمام محصولات خود را به راحتی و بی دق دقه بفروشی . بنابراین تعجبی ندارد وقتی که می بینی در روستاهای عراق خانه هایی که به جرات می گویم با فشار دست محکمی فرو می ریزند ،دیش ماهواره ای به چه بزرگی بر سر آن قرار دا رد که به صورت هدیه به  روستاییان  داده شده !    و حتی هزینه ی نصب و تلویزیون و... به طور کاملا مجانی و یا با نازل ترین قیمت  به آنها کادو داده می شود ! چرا که به خوبی می دانند این تبلیغات به راحتی برایشان سود آوری کلانی را به همراه خواهد داشت .  

<**ادامه مطالب را در بررسی ابعاد جهانی شدن،بخوانید  ...**>

 


نوشته شده در پنج شنبه 89/6/11ساعت 12:59 صبح توسط آ.معماری نظرات ( ) |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت

کد نوحه

کد مداحی