سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ متفکران

 

آیا شیعیان بهترین قوم دراین دنیاهستند؟

البقرة/122)‏یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ

اى بنى‌اسرائیل! نعمت مرا که به شما ارزانى داشتم و شما را بر جهانیان برترى بخشیدم یاد کنید.

ما می دانیم که قرآن کلامی از جانب خداوند متعال است  و ادعایی که خداوند در این کتاب مطرح کرده است حق است .ونیز گفته شده است که پیامبر (ص) فرموده اند قوم من در آخر زمان قوم بنی اسرائیل هستند .

 

بنابراین قوم بنی اسرائیل واقعا قوم برتر در دو جهان هستند اما در آیه ای دیگر از قرآن می خوانیم که وقتی در کنار آیه ی بالا قرار می دهیم نشان می دهد که این برتری مشروط است . (البقرة/83)‏وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ

و (به یاد آرید) زمانى که از بنى‌اسرائیل پیمان گرفتیم، جز خداوند یگانه را پرستش نکنید و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و بینوایان، احسان کنید و با مردم، به زبان خوش سخن بگویید و نماز را برپاى دارید و زکات بدهید. امّا شما (با اینکه پیمان بسته بودید،) جز عدّه‌ى کمى، سرپیچى کردید و روى گردان شدید.

(البقرة/40)‏یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِیَّایَ فَارْهَبُونِ

اى فرزندان اسرائیل! نعمت‌هایم را که به شما ارزانى داشتم، به خاطر بیاورید و به پیمانم (که بسته‌اید) وفا کنید، تا من (نیز) به پیمان شما وفا کنم و تنها از من پروا داشته باشید.

 

(البقرة/84)‏وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ

و (به یاد آرید) هنگامى که از شما پیمان گرفتیم، خونهاى یکدیگر را نریزید و همدیگر را از سرزمین خود بیرون نکنید، پس شما (به این پیمان) اقرار کردید و خود بر آن گواه هستید.

در بالا برای شمارش بهتر زیر ده فرمانی که خداوند به قوم بنی اسرائیل داده است خط کشیدم تا مشخص شود که قوم بنی اسرائیل بهترین قوم در دو عالم بود و یا هست به شرطی که ده فرمانی را که خداوند به آنها فرمان داده است به خوبی انجام دهند .بنابراین ما که قوم بنی اسرائیل هستیم می توانیم بهترین قوم در دو عالم باشیم به شرط ها و شروطه ها !!

اگر کسانی فکر می کنند که چون "سید " هستند و یا چون "شیعه "هستند فقط به واسطه ی این "شیعه " بودن در بهشت هستند و هر کاری که می خواهند می توانند انجام دهند لازم است که به خوبی توجه کنند شرط این بهشتی بودن حتما این است که ده فرمان خداوند را رعایت کنیم .اگر در همه جا فخر می فروشیم که "شیعه "هستیم و تمام اقوام را در جهنم تصور می کنیم (خدایی ناخواسته ) و فقط خود و احیانا اقوام خود را در کف بهشت می دانیم لازم است بدانیم که عمل کردن به شروط بالا جزو الزامات این بهشتی بودن است . چرا که خداوند در انتهای این آیات فرموده است که تنها گروه کمی از قوم به این عهد خود عمل کردند . حال بیاییم کلاه خود را قاضی کنیم که واقعا ما فی النفسه کدام یک از موارد بالا را انجام داده ایم و کدام یک را انجام نداده ایم آنوقت کاملا می توانیم درک کنیم که آیا ما همان قوم برتر این عالم هستیم .و وقتی ادعا می کنیم کفار و مشرک و منافق و... به جهنم می روند ،آیا ما هم امکان دارد که جزوی از آنها باشیم یا تنها به واسطه ی اسم شیعه داشتن در بهشت برین هستیم ؟

[ابو نعیم در حلیة الاولیاء 1/ 86] از «سلمة بن کهیل» از «مجاهد» روایت مى‏کند که شیعه على علیه السّلام مردمى بردبار، دانشمند، لبهایشان از تشنگى خشک است؛ شیعه او آنهائى هستند که از زیادى عبادت به پارسائى شناخته مى‏شوند.

در همان صفحه از حضرت على بن الحسین علیهم السّلام روایت مى‏کند که شیعه ما کسانى هستند که لبهایشان در تشنگى خشک است و امام ما کسى است که آنها را به اطاعت از خدا مى‏خواند.

ابو اسمعیل گفته: بحضرت باقر علیه السّلام گفتم: شیعه «پیروان شما آل محمّد علیهم السّلام» نزد ما بسیار است، فرمود: آیا دارا به ندار مهربانى میکند «چیزى میدهد» و نیکوکار از بدکار میگذرد و با یکدیگر کمک مینمایند؟ گفتم: نه، فرمود: آنان شیعه نیستند، شیعه کسى است که این کارها را بجا آورد)-][1]                       

 

 

 

[1] الصحیفة السجادیة-ترجمه و شرح فیض الاسلام، ص: 178



نوشته شده در دوشنبه 89/11/18ساعت 1:34 صبح توسط آ.معماری نظرات ( ) |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت

کد نوحه

کد مداحی