سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ متفکران

به نام خدا و با سلام

این هم یک سری از عکسهای نجف و کربلا است که توضیح مختصری در مورد شون نوشتم . امیدوارم خوشتون بیاد.

این عکس قبرستان وادی السلام در نجف اشرف هست . همون جایی که وقتی از آیت الله قاضی پرسیدند که این همه کرامت رو از کجا آوردی گفت از این قبرستان !

 

منظور اینکه این قبرستان محل دفن بسیاری از بزرگان دین اسلام است . جالب است که بدانید اینجا کسی برای تشییع جنازه نمی آید یعنی تابوت مرده ها را روی ماشینهای بعضا معمولی می گذارند و بدون تشییع کننده ای و تنها با وجود یک یا دو راه نما آن را به طرف سرداب مورد نظرشان می برند ! غریبی و دلتنگی مردن اینطوری به اوج خودش می رسه ! جنازه ها بدون تشییع کننده ها می یان و می رن . البته عربها رسم ندا رند که خانمها به هیچ عنوان بر سر مزار ها بیایند . در تاریخ هم آمده است که عمر این کار را ممنوع کرده است! اگر چه پیامبر (ص) از رفتن زیاد زنان به قبرستانها منع فرموده اند . و روایت از امام صادق(ع) هم وارد شده است که ایشان مردانی را که زنهای خود را به طور پیوسته به مجالس سوگواری و عزاداری می فرستند لعنت فرموده اند .(والبته بعلاوه ی مجالس زنانه ای که زنان در آنجا لباسهای نازک به تن می کنند) .

به این ترتیب خانمی در آن دیده نمی شود .قبرها عموما در محلهایی زیر زمینی به نام "سرداب" دفن می شوند . تصور من بر این هست که به دلیل گرمای زیاد هوا قبر ها را داخل زمین در مکانهایی مانند حجره های قبرهای خانوادگی که در بهشت زهرای تهران وجود دارد داخل اتاق هایی می گذارند که باید برای رسیدن به قبر پله های زیادی را به پایین برویم. که البته من جرات نکردم!

نکته ی جالب دیگر هم اینکه همون طور که می بینید قبرها و سردابها اصلا ترمیم نمی شوند . یعنی آن سردابهایی که بر اثر گذر زمان خراب می شوند همان طور رها می شوند . البته قبرهای مافراد مشهور تری مانند آیت الله قاضی به وسیله ی خود شیعیان و مریدانش کمی ترمیم شده است. 

  قبرستان وادی السلام

******************

این هم عکسی از رودخانه ی فرات

که همان طور که می دانید روایات زیادی در مورد تقدس آب فرات آورده شده است . به همین دلیل بسیاری از ایرانی ها مقداری از آب فرات را در شیشه هایی می ریزند و برای خود به ایران می آورند.البته امروزه آب آن بسیارگل آلود است و بعید است که از آن به عنوان تبرک کسی بخورد و بیشتر برای وضو گرفتن و شستن صورت و دست استفاده می کنند . 

فرات


نوشته شده در سه شنبه 89/6/23ساعت 3:45 صبح توسط آ.معماری نظرات ( ) |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت

کد نوحه

کد مداحی