سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ متفکران

یکی از سوالات بسیار مهمی که امروزه به خصوص در زمان نزدیک به ظهور حضرت مهدی (عج)مطرح است این است که چرا تعدادیاران ایشان 313 نفر است و نه بیشتر و نه کمتر و از همه مهمتر اینکه چرا تعداد زنان سرباز ایشان 50 نفر می باشد . ؟

سوال مهم اینجا است که آیا در بین میلیارد نفر مسلمان در دوره ی آخر زمان آیا بیشتر از 313 نفر مخلص و فداکار برای ایشان وجود ندارد ؟ به خصوص که یکی از دلایلی که ایشان ظهور نمی کند را نرسیدن سربازان و مخلصین ایشان به این حد نصاب می دانند ؟ و اگر اینطور باشد فاجعه بار تر اینکه اگر فرض کنیم که نیمی از جمعیت مسلمان را زنان تشکیل می دهند پس باید به این نتیجه گیری مهم برسیم که آیا در بین اینهمه زن مسلمان 50 نفر مخلص وجود ندارد ؟ و صد البته این موضوع بسیار ناراحت کننده می باشد     !

 

اما برای پاسخ به این سولات بیایید سوال خیلی مهمتری را مطرح کنیم . چرا تعداد امامان 12 تا است و نه بیشتر و نه کمتر ؟ و سوال بعدی اینکه آیا کس و یا کسانی دیگر نمی توانستند امام باشند و یا بشوند ؟

 علم جفر علم اعداد است و خداوند بر طبق حکمتی محیط خود و بر اساس منظور و نیت خاص خود تعداد این اعداد را قرار داده اند . همان طور که عدد 40 را به طور قرار دادی عددد تکامل و رسیدن به نقطه ی انتهای تکامل قرار داده اند و در آیاتی ماننند استقرار 40 روزه ی حضرت موسی در کوه طور و... مثالهایی برای این موضوع زده شده است . و یا عدد سه را عدد تمام تامه قرار داده اند . ماننند اینکه در سوره ی حضرت مریم در سه دوره از زندگی حضرت مسیح به او سلام داده شده است . و به همین ترتیب عدد 12 عدد کفایت قرار داده است همان طور که حضرت موسی (ع) برای سیراب کردن قوم خود از سنگ تنها12 چشمه جاری کرد و این نشان می دهد که تنها 12 چشمه برای سیراب کردن آنها کفایت می کند و از آنجایی که خداوند کار لغو انجام نمی دهد(کار لغو به کاری می گویند که بیهوده و بی دلیل انجام می شود و دلیل منطقی برای انجام آن کار وجود ندارد ). بنابراین خداوند ایچنین به بشر تفهیم کردند که 11 چشمه کم بوده و 13 چشمه اضافی! (توجه کنید !)و البته این به این معنی نبوده است که حضرت موسی (ع)نمی توانسته چشمه های زیاد تری را به اذن خداوند جاری کند !و یا نعوذ بالهه خداوند قدرت نداشته است ،بلکه میزان تعیین اعداد حکمت و علم باری تعالی می باشد !

باز می گردیم به سوالات قبلی خودمان . در مورد امامت نیز همین موضوع صادق است . 12 امام برای داشتن الگو در تمام زمینه ها برای بشریت کفایت می کرده . این تعداد کافی بود تا ما در هر مرحله ای از زندگی بتوانیم بهترین الگو را داشته باشیم . و این به دلیل این نیست که خداوند نعوذ بالله نمی توانست افراد دیگری را دارای این استعداد کند و یا نمی توانست پرورش دهد . بلکه این به این دلیل است که کفایت در این تعداد بوده است و نه بیشتر و نه کمتر . دقیقا مثل همه ی سنتهای الهی . فاصله ی زمین به دور خورشید باید این مقدار بود تا ما بتوانیم زندگی کنیم نه بیشتر و نه کمتر .تعداد سربازان امام زمان (عج) هم باید این تعداد بود و نه بیشتر و نه کمتر و این به این معنی نیست که خداوند نمی توانست تعداد بیشتری را به این نقطه برساند ،بلکه این تعداد برای انجام رساندن یک حکومت الهی کفایت خواهد کرد . نه بیشتر و نه کمتر !سند دیگر ادعا این است که امام حسین (ع) فرموده اند هر کسی همان کارهایی را که ما از او می خواهیم انجام دهد با ما محشور خواهد شد و از تمام نعمتهای ما هم در آخرت بهره مند خواهد شد . همین روایت کافی است تا ثابت کند که مقام حضرت ابوالفضل مثل مقام امام حسین است و او چیزی از امامش کم ندارد و با او محشور خواهد شد با تمام نعمتهایی که به اماش شامل خواهد شد .و این دقیقا همان دعایی است که در دعای عید فطر می کنیم :خدایا تمام نعمتهایی که به پیامبران و مخلصینت دادی به ما هم بده ! پس حتما این شدنی است که امام صادق (ع) دستور دادند ما در دعایمان آن را بخوانیم !و این وقتی شدنی است که فرد چیزی از امام زمانش کم نداشته باشد و این هم شدنی است اگر و فقط اگر فرد بتواند تمام کار ها و دستوراتی را که امامش می دهد انجام دهد!(والبته هر چند تا حد غیر ممکن سخت باشد وااااای    !). نتیجه اینکه اگر 313 نفر تعیین شده است نه به این معنی است که افراد دیگری استعداد سربازی امام زمان را نداشته باشند بلکه فقط تنها 313 نفر لازم بوده است نه بیشتر . مثل اینکه صندلی های پزشکی در دانشگاه تهران تنها 100 نفر باشد،یعنی سیاستهای دولت تعیین کند که ما تنها به 100 نفر دکتر فارغ التحصیل از دانشگاه تهران احتیاج داریم و اگر 101 نفر شد آن یک نفر بیکار می ماند و خرج کردن و هزینه کردن برای آن یک نفر اضافی کار لغوی خواهد بود !(کاش همه ی حسابهای دولتها اینطوری دقیق و حساب شده بود !خیلی خنده‌دار)و البته این خبر به این معنی نیست که نفر 101 کنکور استعداد پزشک شدن در دانشگاه تهران را نداشته چرا که همه می دانیم که در رقابتهای به این نزدیکی بحث هوش واستعداد مطرح نیست و شاید بتوان به جرات ادعا کرد که 200 نفر آخر تقریبا در یک درجه ی استعداد قرار دارند .شاید اگر این 200 نفر باهم وارد دانشگاه تهران می شدند و پرورش می یافتند آنها هم می توانست مانند 100 نفر باشند . اینجا است که حافظ می فرماید     :فیض روح القدس ار باز مدد فرماید 

                                                                                                 همه آن می کردند(؟) که مسیحا می کرد

(؟)=جای اصلاح دارد .

یعنی اگر افراد دیگررا هم خداوند کمک می کرد آنها هم می توانستند جزو یاران برتر باشند !

شاید بتوان به راحتی نتیجه گرفت که چون تنها 313 نفر برای انجام این امر الهی لازم بوده است . این تعداد انتخاب شده اند .

اما منظور از این نوشتار این نیست که ارزش مکانی و مقامی آن 313 نفر عزیز را پایین بیاوریم بلکه بر عکس این است که به خود رجوع کنیم که ما هم می توانیم تمامم تلاش خود را برای رسیدن به تقرب امام زمانمان انجام دهیم و این اصلا بعید نیست . متاسفانه امروزه گروه کثیری از افراد به دلیل نا امید بودن از تقرب ،کافر به اصل و ریشه ی دین شده اند . وقتی به آنها تذکر داده می شود که چرا دستورات دین را انجام نمی دهند آشکارا می گویند که این قرآن برای پیامبر (ص) آمده است و چون ما هرگز نمی توانیم مانند او باشیم پس در کتاب الهی را ببندیم . و یا ما که نمی توانیم آن 313 نفر یا آن 50 نفر باشیم پس هر کاری دوست داریم خواهیم کرد !(اگر چه در روایات ذکر شده است که بعضی از آن 313 نفر خود نمی داننند که جزو سربازان امام زمان هستند !) و این نکته درها را برای تلاش مضاعف مومنین باز گذاشته است .

از طرف دیگر کم بودن تعدادزنان هم متاسفانه امروزه به عناون نقطه ی ضعفی بر علیه ی زنان استفاده می شود !که چرا زنان 50 نفر هستند و این نشان می دهد که زنان اصولا بی دین هستند اصلا!. ولی به راحتی بر مبنی سخنان بالا می توان نتیجه گرفت که تعداد این زنان برای حکومت الهی کفایت می کند و نه بیشتر . و این مطلب می تواند هیچ ربطی به دین داری و بی کفایتی زنان نداشته باشد .اگر چه البته در حاشیه بگویم که : (فراموش نمی کنیم که وقتی از پیامبر (ص)سوال کردند که تعداد زنان در بهشت بیشتر است و یا مردان فرمودند که مردان و وقتی دلیلش را پرسیدند ایشان فرمودند: چون زنان گرفتار زر و سیم دنیا هستند !

ولی در جایی دیگر از امام صادق (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند : زنان هرگز همتای مردان نیست :چرا که خوبشان آنقدر خوب است که دست هیچ مردی به مقام و منزلت آنها نمی رسد و بدشان آنقدر بد است که دست هیچ مردی به پستی آن نمی رسد ! )

شاید بتوان از روایات فوق نتیجه گیری کرد که شاید مقام آن 50 زن در یک کفه ی ترازو به دویست و خورده ای دیگر در آن طرف ترازو یکسان بیاید ! الله اعلم است .

 در پایان باید ذکر شود که منظور از نوشته این نیست که چرا خداوند عدد313 را برای تعداد یاران امام زمان (عج)انتخاب کرده است اگر چه این عدد منطبق بر تعداد پیامبران دارای کتاب یا رساله ویا دارای مسلک است از اول تاریخ انسان تا حالا .بلکه این نوشته فقط دلیل اینکه چرا 313 عدد 314 نشد و یا کمتر از آن در حقیقت منظور از این نوشته کمیت نبوده بلکه توجه به کیفیت این گروه و فرق آنها با افراد دیگر است و یا می تواند باشد. -با تشکر از نظرات و انتقادات شما -


نوشته شده در شنبه 89/9/13ساعت 2:33 صبح توسط آ.معماری نظرات ( ) |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت

کد نوحه

کد مداحی